erfenis moeder

ieneke
20 Apr, 2007 13:17

Ik zit met een probleempje nl; mijn moeder is een aantal jaren geleden overleden, mijn vader leeft nog maar is opgenomen in een tehuis omdat hij geestelijk niet meer in order is , wij, mijn zus en broer en ik, hebben nooit ons kindsdeel van mijn moeder gehad, en mijn vader, 93 wil dit ook niet geven, het staat op de bank, maar mijn zus vind als zij, zij heeft de pas, het geeft het stelen zou zijn, ik wil verhuizen en heb het geld hard nodig, omdat de instanties lang duren met uitbetalen, huursubsidie etc en vloerbedekking, heb ik nou gewoon recht op dit geld, of moet ik wachten tot mijn vader ook dood is, we hebben het aan hem gevraagd, en nu is hij des duivels zo kwaad dat ik de brutaliteit had om erom te vragen, wie weet raad?

Harry
20 Apr, 2007 18:43

Ik denk dat je zult moeten wachten. Ik neem aan dat er een testament was (of dat moeder na 1-1-2003 is overleden). In dat geval heb je een niet-opeisbare vordering gekregen, die pas na vader's overlijden opeisbaar wordt.

Misschien wil hij je wel geld lenen?

ieneke
20 Apr, 2007 22:28

mn moeder is voor 2003 overleden en nee hij wil ons geen geld geven maar wat maakt de datum uit?

Ad
22 Apr, 2007 14:34

Omdat per 1 januari 2003 het erfrecht is veranderd. In principe krijgt de langstlevende partner alles in haar of zijn beheer en krijgen de kinderen een vordering op de langstlevende. Het erfdeel dat aan de kinderen toekomt hoeft iet direct uitgekeerd te worden. Voor 2003 gaf dit schrijnende gevallen, zoals het eit dat de langstlevende een huis moest verkopen om het erfdeel van de kinderen uit te kunnen betalen. Dit heeft de wetgever vanaf 2003 willen voorkomen

Dit is de hoofdregel.

Harry
22 Apr, 2007 18:19

De langstlevende krijgt niet alleen het “beheer”, maar verkrijgt van rechtswege de nalatenschap in volle eigendom. Dat betekent dat de langstlevende de hele erfenis kan opmaken, zonder dat de kinderen daar wat tegen kunnen doen. Die hebben alleen maar een niet-opeisbare vordering, die ze kunnen innen als de langstlevende overlijdt. Dan moeten ze maar kijken of er wat voor ze over is.