erfenis kleinkinderen na overlijden kind

  • Joke

    Kunt u toelichten hoe uw vraag opgevat dient te worden? Ik begrijp de vraag niet…

  • hans

    Mevrouw, mijnheer,

    Wij, grootouders, vragen ons af wie erft van mijn alleenstaande dochter met kleinzoon als, laten we vurig hopen dat dit niet gebeurt, zij door een ongeval beiden om het leven zijn gekomen?

    Het geregistreerd partnerschap is in 2007 ontbonden. De vader is niet alleen de biologische vader maar onze kleinzoon is oot wettelijk erkend en draagt zijn familienaam.

    Op dit moment hebben wij onze nalatenschap via een testament geregeld, zodanig dat bij eventueel overleden zijnde dochter, deze rechtstreeks overgaat op onze kleinzoon.

    In afwachting van uw antwoord verblijf ik met vriendelijk groet,

    Hans

  • Joke

    Beste Hans

    Dat zal afhankelijk zijn wat er in een evt testament is bepaald.

    Indien er geen testament is en ze overlijden gelijktijdig dan erven dochter en kleinkind niet van elkaar

    en gaat het vermogen van uw dochter over op haar evt broers/zussen/ouders , de bezittingen van kleinzoon

    erven dan wel richting de vader.

    Indien u echt bang bent voor het feit dat uw bezittingen ooit naar uw ex-schoonzoon zullen overerven via uw kleinzoon

    kunt u in uw testament evt nog laten bepalen dat uw ex-schoonzoon in geen geval ooit zal erven (u sluit hem daarbij uit)

    Aan de andere kant, hoe groot is de kans dat uw dochter en kleinzoon tegelijkertijd zullen overlijden voor u?

    Misschien is uw vraag slechts gestoeld op een bepaalde angst ?

    Groet

    Joke

  • hans

    Beste Joke,

    Bedankt voor jouw input, hier kan ik wat mee. De ex van mijn dochter heeft bij de scheiding niet netjes gehandeld en had meer financieel eigenbelang op het oog dan het welzijn van zijn 10 mnd oude zoontje. Vandaar dat wij onder geen enkele voorwaarde hem ergens nog in mee laten delen.

    Om even terug te komen op de angst onze kinderen en/of kleinkinderen plotseling te moeten verliezen komt uit door het feit dat de buren van mijn dochter ( vader,moeder, meisje 10 en jongen 12) op tragische wijze zijn omgekomen bij de vliegramp in Libie.

    Nogmaals bedankt en met vriendelijke groet,

    Hans

  • Joke

    Hans,

    Ik begrijp dat wanneer een heel gezin omkomt in je directe omgeving, zoals nu bij jullie het geval is,

    alles idd heel erg dichtbij komt en je aan dit scenario denkt…

    Laten we hopen dat dit bij jullie nooit het geval zal zijn..

    Groet

    Joke

  • Ikke

    mag ik een vraag stellen?

    Oma is nog in leven en heeft 2 broers. Haar kind is overleden. Er zijn nog 2 kleinkinderen.

    Er is geen testament. Ik ben van mening dat oma's broers de erven zijn terwijl andere mensen zeggen dat de kleinkinderen erven.

    Wie heeft er antwoord?

    Alvast bedankt.

  • Joke

    Indien de kleinkinderen de kinderen van het overleden kind zijn, erven zij inderdaad

    van oma. (plaatsvervulling)

    Groet

    Joke

  • Harma meijer

    Hallo, Ik heb bij deze een vraag.

    Mijn alleenstaande en opzich zelf wonende zoon is overleden, wie is nu de rechtmatige erfgenaam ???

    Mijn dank voor uw antwoord.

    Harma alleenstaande moeder.

  • enigma

    Als uw zoon geen kinderen heeft bent u volgens de wet, samen met zijn (wettige of erkend hebbende vader, dan wel diens overige afstammelingen) zijn enige erfgenaam/erfgenamen. Voordat u zich echter als erfgenaam gaat gedragen (bijv huis ontruimen etc) raad ik u aan naar de notaris te gaan om er zeker van te zijn wie de erfgenaam is/erfgenamen zijn, en om te overleggen wat u verder moet doen. Als uw zoon bijvoorbeeld schulden had zult u de nalatenschap moeten aanvaarden onder het voorrecht van boedelbeschrijving, zodat u niet met uw eigen geld zijn schulden zou moeten betalen.

  • edith van meerlo

    Geachte,

    Als alleenstaande moeder en een zoon van 9 wil ik me er van verzekeren dat als ik kom te overlijden,

    mijn geld niet terecht kom bij zijn vader (die hem alleen erkend heeft als vader en vanaf de geboorte van onze zoon, niet bij ons woont. We zijn nooit getrouwd geweest of een samenlevingsovereenkomst gehad).

    Kunt u zegen of ik me hier terecht zorgen over maak en ik een en ander hierover moet vastleggen in een testament.

    Mijn broer en zus willen zich bij mijn dood zich ontfermen over de opvoeding van mijn zoon.

    Dit is in alle openheid met mijn zoon besproken.

    Moet ik dit ook in een testament vastleggen?

    Kan de vader hier nog roet in het eten strooien, als hij dat wilt en het niet is vastgelegd.

    Met dank.

    Edith