Erfdeel na overlijden van moeder

  • Daniel

    Het zal vast vaker gevraagd zijn maar ik kan toch niet echt iets vinden wat op mij van toepassing is…

    Mijn moeder is in 2002 overleden en heeft aardig wat geld en bezittingen achtergelaten. Er is alleen een testament op de langstlevende gemaakt, al haar bezittingen en vermogen gingen dus naar mijn vader.

    Nu leef ik al een aantal jaar in onmin met mijn vader en ik vraag mij af of ik wettelijk gezien aanspraak kan maken op (een deel van) de erfenis van mijn moeder. Hij laat echt totaal niks los over de hoogte en inhoud ervan en weigert mij inzicht te geven in de administratie….

    Ik heb zo het idee dat het onmogelijk is om een deel van de erfenis op te eisen, mijn vader heeft daar natuurlijk gewoon vruchtgebruik van. Het zou mij al helpen als ik er juridisch achter zou kunnen komen hoe de nalatenschap geregeld is van mijn moeder en wat zij heeft achtergelaten.Verder dan het testament kom ik niet… Kan ik daar op een of andere manier achterkomen?

    Mvg,

    Daniel

  • -

    Als kind heb je altijd recht op de helft van het wettelijke erfdeel. Ouders kunnen hun kinderen niet geheel onterven. Als jou wettelijk erfdeel bijvoorbeeld 80.000 euro is dan het jij sowieso recht op 40.000. Dit heet de legitieme portie. Ook al staat er in haar testament ;''alles gaat naar je vader'' ,dan heb jij nog steeds recht op die 40.000 euro.

    Reactie is wel aan de late kant, maar ik kwam en net tegen en hoop dat je er nog iets aan hebt.

    Mvg