Erfbelasting

  • maurits.remus@gmail.com

    De broer van mijn vader is overleden zonder een testament achter te laten, er zijn nog 2 halfbroers. Hij had geen vrouw of kinderen, dus de broers zijn erfgenamen, mijn vader is executeur, maar hij is bijna 80 en vind het moeilijk, hij vraagt mij om hulp, maar deze stof is mij ook geheel vreemd, de halfbroers willen door hun leeftijd de taak niet op zich nemen, dus mijn vader doet zijn best.

    Er is een bankrekening van een kleine 18.000 euro, hiervan heeft mijn vader de notaris ( 3000 euro) en de begrafenis (4000 euro) betaald, en er zijn ook uitstaande kleine rekeningen die betaald zijn van de bankrekening. En mijn vader betaald momenteel alle rekeningen voor het eigen huis van mijn oom.( zoals woz, hypotheek, verzekeringen en energiekosten) Want mijn oom woonde in een verzorgingshuis (op huurbasis) maar hij had ook nog een eigen huis, dit moet nu snel verkocht worden en dat is waar de problemen beginnen, de wijk is niet goed, er is veel achterstallig onderhoud,er staan al zo'n 60 soortgelijke woningen te koop, toch bleek de WOZ waarde voor dit eigen huis vastgesteld op 98.000 euro, maar de woningen die momenteel wel verkocht worden brengen veel minder op, dus ik ben begonnen om de gemeente aan te schrijven voor een meer realistischer bedrag, ze hebben de WOZ waarde bijgesteld naar 76.000 euro, mijn oom had nog een hypotheek van 26.000 euro, Nu het huis op de markt is, word er op geboden, maar slechts bedragen van 30.000 en 35.000 euro, de bieders voeren aan dat het huis aan opknappen tussen de 40 en 50.000 euro investering vraagt. Nu meen ik uit de gegevens die ik op internet lees, dat (na verkoop) er na aftrek van de hypotheek op de WOZ waarde nog 50.000 euro over blijft, waar de belastingdienst dan 30 % aan erfbelasting over rekent (de hoogte voor broers als naaste familie ? dus totaal meer dan 15.000 euro erfbelasting op het huis, als mijn vader dus het huis voor de geboden lage prijs verkoopt, dan moeten hij ( en zijn halfbroers) er vele duizenden euro op toeleggen ? en er is natuurlijk ook al een bedrag aan erfbelasting die over de bankrekening van mijn oom betaald moet worden.

    Kunt u vertellen of ik het hier juist heb? en misschien heeft iemand onder u nog goede raad of advies ? Zie we iets over het hoofd ?

    Mijn vader heeft nog 2 maal een kort gesprek met de notaris gehad met een vraag, maar hiervoor ontving hij per omgaande een rekening van 300 euro voor de 2x 10 minuten gesprekstijd. Dus van die optie wil hij liever geen gebruik meer maken.

    Ik stel ieder stukje informatie en hulp erg op prijs en dank u bij voorbaat hartelijk.

  • martine1312

    A. andere notaris zoeken….. € 3.000,00 waarvoor???

    B. erfbelasting wordt berekend over het positief saldo van de nalatenschap.

    Dus niet over een fictief saldo.

    De verkoopobrengst. ( zonder aftrek van hypotheek) is de waarde van het huis.

    Moeten wellicht nog allerlei andere aangiftes worden gedaan en afrekeningen worden verkregen….

    C. kosten voor het huis van de rekening van de erflater betalen en dat moet niet 1 erfgenaam geheel betalen prive.

  • maurits.remus@gmail.com

    martine1312 Schreef:

    ——————————————————-

    > B. erfbelasting wordt berekend over het positief

    > saldo van de nalatenschap.

    > Dus niet over een fictief saldo.

    > De verkoopobrengst. ( zonder aftrek van hypotheek)

    > is de waarde van het huis.

    > Moeten wellicht nog allerlei andere aangiftes

    > worden gedaan en afrekeningen worden

    > verkregen….

    Misschien dom, maar betekend dit dat de WOZ waarde niet meetelt voor de

    erfbelasting ? , alleen het positief saldo ( opbrengst min uitstaande hypotheek)

    ook als het huis maar een bedrag opbrengt dat nog niet eens de helft van de WOZ

    waarde is ??

  • Joke

    Nee, dat is niet juist;

    Voor de waarde van de woning die meetelt voor de fiscale nalatenschap moet de WOZ waarde minus de evt. op de woning rustende hypotheek worden meegeteld.

    Ongeacht de verkoopwaarde van de woning zal dus tegen de WOZ waarde afgerekend dienen te worden.

    Groet

    Joke

  • Martijn

    martine1312 Schreef:

    ——————————————————-

    > A. andere notaris zoeken….. € 3.000,00 waarvoor???

    volgens mij staat er 300 euro, en vader heeft NOG twee maal, het woordje nog suggereert dat er eerder ook een gesprek is geweest en het aantal besprekingen van 10 minuten zijn volgens mij heel beperkt

    > B. erfbelasting wordt berekend over het positief saldo van de nalatenschap. Dus niet over een fictief saldo.

    > De verkoopobrengst. ( zonder aftrek van hypotheek) is de waarde van het huis.

    geven jullie nog altijd niet de WOZ-waarde maar de verkoopopbrengst aan als waarde van de woning???

    > Moeten wellicht nog allerlei andere aangiftes worden gedaan en afrekeningen worden verkregen….

    ???

    > C. kosten voor het huis van de rekening van de erflater betalen en dat moet niet 1 erfgenaam geheel betalen prive.

    en wat als de erflater onvoldoende geld op die rekening heeft staan? beneficiair aanvaarden hoeft dus niet, want 1 erfgenaam hoeft toch niet prive te betalen en al helemaal niet “geheel”

    sorry hoor, een en ander komt me wat vreemd voor

  • martine1312

    In begin staat 3000….

    18000 op rekening…-/- 3000 en 4000

    Aangifte IB bv

    hier meestal negatieve boedels…

    Wellicht post van ts eerst lezen???

  • Martijn

    martine1312 Schreef:

    ——————————————————-

    > In begin staat 3000….

    > 18000 op rekening…-/- 3000 en 4000

    > Aangifte IB bv

    > hier meestal negatieve boedels…

    >

    > Wellicht post van ts eerst lezen???

    wat betreft de 3.000 heb je gelijk maar als bij jullie de verkoopopbrengst nog altijd vóór de woz-waarde gaat dan weet ik wel waar ik het liever mis mee heb

  • Joke

    Nou Martine, nu geef ik Martijn toch gelijk hoor, je maakt nu een move door de aandacht van je fout af te houden…Pffffff, WOZ waarde dient te worden meegenomen, wel of geen negavtieve boedel, dat is nu niet aan de orde en dat is de vraag van TS ook helemaal niet. De vraag van TS ging juist en vnl om die waarde van de woning….

    Overigens, niemand weet nog wat de defintieve civiele boedel behelst zolang de woning niet is verkocht, kan zowel negatief als positief uitpakken…afwachten dus…

    Groet

    Joke

  • Winter

    Op de volgende pagina vind je een handige App waarmee je de Erfbelasting kan berekenen.