erfkwestie

  • Henkie

    Hallo,

    Mijn schoonvader is enige jaren ( nadat mijn schoonmoerder overleden is ) hertrouwd met een buitenlandse vrouw. Hij heeft -naast mijn vrouw- nog een dochter. Na enkele vragen over het erfen, meldt hij het volgende: Wanneer hij komt te overlijden, zal het huis en inboedel naar zijn dochters gaan ( mijn vrouw en schoonzus ). Zijn buitenlandse vrouw valt hier buiten, maar mag in het huis wonen, tot dat zij overlijdt.

    Wat zal er gebeuren met de vaste lasten van de woning en het onderhoud? Komt dit nu automatisch voor onze ( en mijn schoonzus ) haar rekening?

    Welke mogelijkheden zijn er, om hier achter te komen, zonder mijn schoonvader hier bij te betrekken?

    Groeten Henkie

  • Joke

    We spreken hier van een vruchtgebruiksituatie….

    Doorgaans zullen de kosten van onderhoud voor rekening van de vruchtgebruiker komen, alsmede de vaste lasten van de woning (gebruik van energie etc). De vruchtgebruiker is ook verplicht de opstal te verzekeren. Let op: hier kan bij testament vanaf geweken worden, maar dat is niet gebruikelijk.

    Groet

    Joke

  • Henkie

    Joke bedankt,

    Moeten deze onderhouds / en vaste lasten in het testament dan apart vermeld worden, hoe dit geregeld wordt ? Wat gebeurt er, als dit niet expliciet vermeld staat? Ik zie het straks gebeuren, dat ik een 2e huis kan bekostigen, zonder er iets aan te hebben….

  • Martijn

    Henkie Schreef:

    ——————————————————-

    > Moeten deze onderhouds / en vaste lasten in het testament dan apart vermeld worden, hoe dit geregeld wordt ? Wat gebeurt er, als dit niet expliciet vermeld staat? Ik zie het

    > straks gebeuren, dat ik een 2e huis kan bekostigen, zonder er iets aan te hebben….

    groot onderhoud is meestal voor rekening van de eigenaar, in dit geval de bloot-eigenaar

  • Henkie

    Dat begrijp ik, maar moet dit ook zo daadwerkelijk beschreven staan in de wet of testament ?

    Als het niet beschreven staat, wat geldt er dan?

  • Joke

    Dan geldt de wet, zie artikel 220 BW boek 3:

    Artikel 220 Dragen en verrichten gewone lasten en herstellingen

    1.Gewone lasten en herstellingen worden door de vruchtgebruiker gedragen en verricht. De vruchtgebruiker is verplicht, wanneer buitengewone herstellingen nodig zijn, aan de hoofdgerechtigde van deze noodzakelijkheid kennis te geven en hem gelegenheid te verschaffen tot het doen van deze herstellingen. De hoofdgerechtigde is niet tot het doen van enige herstelling verplicht.

    2.Nochtans is een hoofdgerechtigde, aan wie tengevolge van een beperking in het genot van de vruchtgebruiker een deel van de vruchten toekomt, verplicht naar evenredigheid bij te dragen in de lasten en kosten, die volgens het voorgaande lid ten laste van de vruchtgebruiker komen.

    Groet

    Joke

  • Jan Kenter

    Geachte mevrouw, mijnheer,

    Ik leg u de volgende erfkwestie voor. Mogelijk weet u het antwoord:

    Een weduwnaar met 3 meerderjarige kinderen met een huis zonder hypotheek wil gaan samenwonen. Kan hij het huis zonder toestemming van de kinderen verkopen en met de opbrengst een nieuwe woning kopen om daar met zijn nwe vriendin te gaan wonen ?

    Bij voorbaat dank voor uw antwoord

    Vr. gr. jan kenter