ouderlijke woning

  • Jochem de Bruyn

    Na het overlijden van vader erfde moeder de woning. Moeder verblijft al geruime tijd in een psycho-geriatrisch verpleeghuis. Haar verblijf aldaar zal blijvend zijn. Mijn broer wil de ouderlijke woning kopen. Er zijn drie kinderen in leven. Mijn broer zegt voor de aankoop van de woning 2/3 hypotheek nodig te hebben omdat zijn erfdeel in de woning zit. Als dat het geval is, lijkt het mij dat mijn broer bij leven van mijn moeder al kan beschikken over zijn kindsdeel dat in de woning zit en waarvoor hij geen hypotheek hoeft op te nemen. De andere twee kinderen kunnen pas over hun erfdeel beschikken als moeder is overleden. Dit verschil komt op mij onrechtvaardig over. Wie kan mij raad geven?

  • Beejay

    U hebt helemaal gelijk !!!

    Zolang uw moeder nog leeft heeft niemand recht op haar bezittingen, hoe ziek ze ook mag zijn.

    Uw broer mag het huis van uw moeder wel kopen, maar onder de volgende voorwaarden:

    De waarde moet door een onafhankelijke makelaar taxateur worden vasrgesteld.

    Alle kinderen moeten instemmen met de persoon / het kantoor van de makelaar taxateur.

    Stel de uitkomst van de taxatie is dat de waarde van het huis 300.000 euro is, dan mag uw broer het kopen voor dat bedrag, tenzij een van de andere kinderen meer wil bieden.

    Stel uw broer koopt het huis voor 300.000 euro, dan moet hij aan uw moeder 300.000 betalen, net zoals wanneer hij een huis van een vreemde zou kopen. Dat geld kan dan op een deposito worden gezet en daarover ontvangt uw moeder rente. Misschien heeft uw broer geen 300.000 euro spaargeld, dan kan hij een hypotheeklening sluiten, dat is zijn verantwoordelijkheid.

    Uw broer redeneert waarschijnlijk anders.

    Hij zegt: 1/3 van het huis is als van mij, als ik het huis koop voor 300.000, dan hoef ik maar 200.000 te betalen.

    Dit klopt beslist niet, zolang uw moeder nog leeft is het huis haar eigendom !!!

    Misschien heeft uw moeder er niets meer aan als er in de plaats van haar huis 300.000 euro op een spaarrekening komt te staan, maar dat bedrag levert wel rente op die aan alle kinderen toekomt. Als uw broer maar 200.000 euro betaald, komt er minder rente binnen, en krijgt hij daar bij het overlijden van uw moeder als het ware nog 1/3 van terug, de andere kinderen worden dan benadeeld.

    Als u uw broer zeer ter wille zou willen zijn zou u hem als het ware 100.000 euro uit de toekomstige nalatenschap kunnen lenen, daarover zou hij dan een rente aan uw moeder moeten betalen, gelijk aan het rentepercentage dat uw moeder over de 200.000 krijgt. Die lening zou dan bij het overlijden van uw moeder verrekend moeten worden. Het is zeer de vraag of dit juridisch wel te regelen valt, kinderen kunnen niet zomaar over de bezittingen van hun zieke ouders beschikken. (De kosten van een dergelijke constructie zouden dan volledig ten laste van uw broer, hij is de enige die profeit heeft daarvan).

  • Martijn

    Jochem de Bruyn Schreef:

    ——————————————————-

    > Mijn broer zegt voor de aankoop van de woning 2/3 hypotheek nodig te hebben omdat zijn erfdeel in de woning zit. Als dat het geval is,

    > lijkt het mij dat mijn broer bij leven van mijn moeder al kan beschikken over zijn kindsdeel dat in de woning zit en waarvoor hij geen hypotheek

    > hoeft op te nemen.

    op zich een correcte zienswijze

    > De andere twee kinderen kunnen pas over hun erfdeel beschikken als moeder is overleden. Dit verschil komt op mij onrechtvaardig

    > over. Wie kan mij raad geven?

    als moeder besluit de hele (waarde van) de woning aan de kinderen te schenken (incl. verrekening vaderlijk erfdeel) dan is er niets onrechtvaardigs aan

  • Jochem de Bruyn

    Beste Beejay en Martijn,

    Hartelijk dank voor de gegeven antwoorden.

    Groet,

    Jochem.

  • sjack

    hallo 8jaar geleden is mijn vader overleden ,en hebben ik en mijn broer afstand gedaan van het huis wat nu dus geheel van mijn moeder is omdat ik uitwonende bent moest ik succesie rechten betalen mijn broer woont bij mijn moeder heeft een vrijstand huis nu mijn broer wilt het huis kopen waarde huidig laag geschat 200.000 maar via notaris geregelt dacht moet hij 100.000 betalen ,hoorde ik zo omdat ze er mijn niet bij betrokken hebben jammer kom 3 keer per week daar mijn vraag is kan dit zomaar vraag 2 mijn moeder heeft wel gezegd jij krijgt ieder jaar 5.000 euro hij krijgt 100.000 en mijn vaders deel ben ik dat kwijt wie kan mijn helpen

  • Zaechery

    Mijn vader overleed al 8/9 jaar geleden. Mijn moeder onlangs in november 2016. Ons ouderlijke  huis staat op Curaçao en volgens de WOZ waarde aldaar 190.000,00 Nafl. Komt op € 90.000,00. Zelf woon ik in Nederland, en er beginnen daar al ruzies te onstaan over  de verdeling van de bodel en het huis. De boedel interesseert mij niet zo veel, maar ik wil wel voorkomen dat het huis ook mee in deze ruzie genomen word. Hoe kan  ik mijn kindsdeel opeisen, en wat gebeurt er precies als ik dat doe..?   Gaat het huis op slot tot dat we het hebben verkocht..? En de boedel..? Heb van verschillende kanten gehoord dat als ik mijn deel opeis alles in het huis moet blijven totdat er een taxateur langs is geweest.. Wie kan mij raad geven? Alvast bedankt.