toekomstige erfenis

  • peter

    Ik heb geen broers en zussen, dus erf ik alleen van mijn vader. Maar mijn vraag is wat gebeurt er als ik voor mijn vader overlijd (moeder is al overleden), erft mijn vrouw dan automatisch alles? En word dit dan extra belast? Moet ik nog wat laten beschrijven bij de notaris of gaat dit alles automatisch, na een hart infarct ga je toch een beetje meer nadenken over dingen waar je normaal nooit bij stilstaat:S

    Groet Peter

    Ps we hebben geen kinderen.

  • martine1312

    Je vrouw erft alleen als jij nog net leeft ttv overlijden van vader… of indien je vader haar in zijn testament zet.

    In laatste geval is vrijstelling klein en rest valt, (na 30% over eerste €120.000) in hoogste tarief (40% bij gedeelte boven € 120.000)omdat zij geen bloedverwant is, maw erfrechtelijk is zij een vreemde voor je vader. Bij minder erven is het percentage erfbelasting ook minder…

  • Martijn

    martine1312 Schreef:

    ——————————————————-

    > Je vrouw erft alleen als jij nog net leeft ttv overlijden van vader… of indien je vader haar in zijn testament zet.

    helemaal correct

    > In laatste geval is vrijstelling klein en rest valt, (na 30% over eerste €120.000) in hoogste tarief (40% bij gedeelte boven € 120.000)omdat

    > zij geen bloedverwant is, maw erfrechtelijk is zij een vreemde voor je vader.

    het huwelijk van ts en zijn vrouw is toch DOOR OVERLIJDEN ontbonden martine, dus . . . . . . heeft dat consequenties voor de belastingheffing

    we praten hier niet over ontbinding door echtscheiding

  • martine1312

    ja daarom kan zij wel erven… net als jij en ik kunnen erven van de vader van ts (behalve als we dat testament opstellen).

  • Beejay

    Als u eerder overlijdt dan uw vader, dan erft uw vrouw niet van uw vader. U geeft niet aan of u kinderen heeft. Als u kinderen heeft treden die in uw plaats, en erven zij uw aandeel in uw vaders nalatenschap.

    Uw vader zou wel in een testament kunnen bepalen dat uw vrouw na uw overlijden van hem erft.