In 2012 is mijn vader overleden. Via een tweetrapsmaking heeft zijn partner zijn hele vermogen geërfd met het recht op verteren. Wij, de kinderen zijn de verwachters. Voor ons, we hadden een heel goede band met onze vader, heeft hij in zijn testament laten opnemen dat, indien mevrouw het hypotheekvrije huis verkoopt, de helft direct naar ons toe komt en wij niet hoeven te wachten tot mw. is overleden. De andere helft erft mevrouw, zodat ook zij goed verder kan. Dat was mijn vaders wens, zowel voor haar als voor ons. Mw. is van zijn laatste wens voor ons op de hoogte.

Hiermee hadden wij, de kinderen van de overledene volledig vrede. Mevrouw zou dan ook rustig van haar oude dag kunnen genieten zonder dat ze op stel en sprong het huis zou moeten verkopen.

Maar, direct na de begrafenis van onze vader, heeft mevrouw voor ons alle deuren dichtgegooid. Ze heeft daarop een flinke hypotheek op het hypotheekvrije huis genomen en het huis daarna te koop gezet. Ze heeft een advocaat ingehuurd om ons te laten weten dat we ons nergens mee mogen bemoeien en ook geen inspraak in de verkoop hebben. Hiervan is ook een afschrift naar de makelaar gestuurd, liet de makelaar ons weten. Mw. weigerde een boedelbeschrijving te laten maken etc. etc., ofwel wij zijn min of meer aan de kant geschoven. Het huis staat nu alweer ruim een jaar te koop. We kunnen alleen af en toe op de site van de makelaar kijken of er misschien een optie op staat. Mw. wil absoluut geen contact meer met ons en we kunnen alleen maar hopen dat er nog iets overblijft van wat onze vader voor ons bedoeld heeft, maar we vrezen nu toch wel het ergste na wat er gebeurd is.

Nu heb ik onlangs onderstaand artikel gelezen en ben daarvan nogal geschrokken:

http://www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-actueel/blogs/blog/134/de-radar-testament-met-tweetrapsmaking-hype

Wij blijven achter met vele vragen:

Als het huis verkocht is, kunnen wij dan zomaar de helft van de opbrengst minus de hypotheek die mevrouw erop genomen heeft aannemen? Of kleven daar voor ons grote problemen aan, t.a.v. erfbelasting?

Hebben wij, als we dat geld aannemen dan automatisch de hele erfenis aanvaard en moeten wij over alles wat er was ten tijde van het overlijden van vader erfbelasting betalen, terwijl het geld al op is?

En wat gebeurt er als mw. schulden maakt (bv leningen op het huis etc.), moeten wij daar dan voor opdraaien omdat we de erfenis hebben aanvaard? Wij hebben nl via via gehoord dat de kinderen van mw. (dit zijn niet de kinderen van onze vader) e.e.a. aan het regelen zijn om het geld weg te werken.

En als laatste: Moeten wij, de kinderen van de erflater, nu de erfbelasting van mw. gaan betalen, of heb ik dat verkeerd gelezen in het artikel van Elsevier/Radar?

Wij maken ons ernstig zorgen.

Heel veel dank,

Astrid